6 tips om stress de baas te zijn

10 september 2017

Iedereen kent tegenwoordig wel iemand in zijn omgeving die last heeft van stressgerelateerde klachten.

Wat is stress?

Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Stress is niet per definitie ongezond. Je hebt een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren.

Gezonde stress is de spanning die je voelt voor een examen, optreden, sollicitatiegesprek of andere spannende gebeurtenissen. Stress zorgt ervoor dat je extra alert kunt reageren en geconcentreerd kunt werken. Zodra de spannende gebeurtenis voorbij is, neemt de spanning weer af.

Bij negatieve stress kun je denken aan werkstress, een te hoge werkdruk, agressie, intimidatie op en rond het werk, discriminatie en stelselmatige pesterijen, relationele problematiek, baanverlies, een plotseling overlijden van een dierbare, of fysieke ongemakken die een optimaal functioneren belemmeren.

 

Je lichaam in staat van paraatheid

Stress brengt je lichaam in staat van paraatheid. Het hormoon adrenaline komt vrij, ook wel vlucht- of vechthormoon genoemd.
Als die spanning te lang blijft aanhouden raakt je lichaam steeds vermoeider. Er ontstaat  roofbouw en een hersteltekort, omdat het lichaam niet de kans krijgt te herstellen. Er is nu sprake van chronische stress of je raakt burn-out.

Een plotseling overlijden van een dierbare

Dit overkwam mij begin 2011. Toen werd ik geconfronteerd met het plotselinge overlijden van mijn moeder, die aan Parkinson leed. Ze kon haar dagelijks lijden niet meer aan en had gekozen voor sedatie. Mijn bedrijf was op dat moment booming, ik huurde een bedrijfspand en ik had drie man personeel.
Ik heb mijn moeder slechts in coma meegemaakt. Een emotioneel zware tijd met schuldgevoelens volgde. Waarom wist ik niets van de sedatie? Wat had ik gemist? Aansluitend gebeurden er nog een aantal zeer ingrijpende dingen in mijn privéleven. Ik raakte burn-out.

 

Bij mezelf thuiskomen

Terugkijkend heeft mijn burn-out mijn leven verrijkt. Het heeft mij bewuster en steviger gemaakt, en gezorgd dat ik nu dichter blijf bij dat wat ik ècht belangrijk vindt.
Wat mij heeft geholpen om te herstellen zijn: speciale ademhalingstechnieken, yoga, meditatie, Reiki en matriXcoaching.
Na mijn herstel heb ik een aantal drastische beslissingen genomen. Mijn personeel hoefde ik gelukkig niet te ontslaan. Zij besloot uit zichzelf vanwege privé redenen haar contract op te zeggen. Mijn zoon was de enige die overbleef. Uiteindelijk besloot hij zijn passie en liefde te volgen. Hij verhuisde naar Breda. Mijn bedrijfspand heb ik opgezegd en afscheid genomen van een aantal samenwerkingsverbanden. Het voelde niet meer goed. Daarnaast heb ik mijn dienstverlening herzien. Ik ben nu weer zelfstandige en voel mij gelukkiger dan ooit èn ik heb van de nood een deugd gemaakt. Ik heb een specialisatiecursus stresspreventie en –interventie gevolgd, de CSR® methode. Deze methode werkt op drie niveaus (lichaam, psyche en gedrag). Met deze methode kan ik mensen met stressproblematiek diagnosticeren, uitleggen wat er aan de hand is en effectieve interventies bieden.

 

6 tips om stress de baas te zijn

  1. Beweeg voldoende: dagelijks een half uur, liefst buiten.
  2. Houd afstand van mensen en situaties die een aanslag doen op je vitaliteit. Zeker op momenten dat je voelt dat je minder energie hebt.
  3. Neem de tijd om de dag rustig te beginnen en af te sluiten. Sta bijvoorbeeld een uurtje eerder op en werk ’s avonds niet te laat door.
  4. Haal een frisse neus, een warme douche of bad voordat je naar bed gaat.
  5. Slaap voldoende: tijdens de slaap herstellen stresshormoonspiegels zich en wordt informatie van overdag geordend en verwerkt.
  6. Doe aan ontspanningsoefeningen en andere oefeningen die je rust geven en je meer bewust maken van je lichaam bijvoorbeeld mindfulness,(de bodyscan) of laat je masseren.

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen? Neem contact met mij op. Ik help je graag.

 

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

Abonneren op
avatar
wpDiscuz