Ontspanningsmassage bij stress met 3 Tips voor thuis

10 september 2017

Zachte, ontspannende muziekklanken zingen door de kamer. Een subtiele geur van geurkaarsen en oliën prikkelen je zintuigen. De stress van alledaags mag even buiten wachten.

Je neemt plaats op de massagetafel en voelt de olie op je rug, vervolgt door langzame strijkingen. Zachtjes hoor je de muziek nog op de achtergrond en beetje bij beetje geef je, je over. Onder de handen van de masseur ontspannen je spieren en kom je tot rust.

Welkom bij een ontspanningsmassage.

Dit blog is geschreven door gastblogger, Amy Klappe van Massagepraktijk Amy Klappe,

http://www.massagepraktijkamyklappe .

Massage is een oude en geliefde methode om pijn te bestrijden en spieren te laten ontspannen. Het heeft zowel lichamelijk als geestelijk een positieve invloed. Ontspanningsmassage bestaat uit een combinatie van effleurage (strijking), wrijven, drukken, kloppen en kneden.

 

80% van alle ziektes zijn gerelateerd aan stress, direct of indirect.

Massage en aanraking zorgen voor de aanmaak van hormoonachtige stoffen, zoals: oxytocine, dopamine en endorfine. “Endorfine is het snelst werkende anti-stress hormoon. Het kalmeert het zenuwstelsel op minder dan 5 seconden. Dit heeft tot gevolg dat mensen met een verzwakte endorfine werking problemen ondervinden met het loslaten en verwerken van stress, prikkels en emoties”. Deze stoffen geven jou een fijn gevoel en laten het stressniveau in jouw lichaam dalen. Door jezelf regelmatig te laten masseren en met aandacht aan te laten raken, kan je het stressniveau in jouw lichaam verlagen.

Ontspanningsmassage stimuleert ook de doorbloeding van de weefsels, voert afvalstoffen af en verbetert de stofwisseling van de spieren. Een krachtige massage kan versterken en langdurig ontspannen. Na een massage zitten mensen beter in hun vel en herstelt het lichaam sneller van overbelasting.

 

3 Tips voor thuis

Geef jezelf een hoofdmassage.

  • Klop zachtjes maar wel voelbaar met je vingertoppen op je schedeldak.
  • Masseer daarna met je vingertoppen je slapen. Maak kleine cirkeltjes.
  • Vervolgens je hoofdhuid. Geef druk wat prettig aanvoelt.
  • Breng je beide handen naar beide oren en masseer je oren.

Geef jezelf een voetmassage

Je plaatst een tennisbal/stuiterbal op de grond. Je zet je blotevoet op de bal en beweeg je voet van voor naar achteren. Op een pijnlijke plek maak je kleine cirkeltjes. Dit kan zowel staand als zittend op een stoel.

Geef jezelf een buikmassage

  1. Ga op je rug liggen en leg één handpalm op je buik. Maak dan met je vlakke vingers een kleine, cirkelvormige beweging rond je navel in wijzerzin. Zachtjes beginnen, geleidelijk steviger masseren.
  2. Leg je ene hand bovenop de andere en maak grotere cirkels met je handpalmen, zodat je volledige buik aan bod komt. Je mag vrij stevig masseren en genoeg druk uitoefenen, zolang je maar de wijzers van de klok – en zo de richting van je dikke darm – volgt.
  3. Maak zachte kneedbewegingen met je vingers over je hele buik. Til de huid op om die wat los te maken en wissel daarbij je handen om en om af.

 

Extra Tip!!!!!!!!

Mocht je al een tijdje last hebben van stress of een burn-out dan biedt een persoonlijk gesprek met begeleiding uitkomst.  Regina van Amson is een specialist op het gebied van chronische stress en burn-out.

Neem een kijkje op haar website, want ze doet nog heel veel meer.

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

Abonneren op
avatar
wpDiscuz