Burn-out en nu?

afbeelding1

Juni 2011: Daar lig ik dan…………tot niets in staat…………..ik voel me “hondsmoe”…….. MEZELF  volledig kwijt……..geestelijk compleet leeg: Burn-out.
Wat nu? Ik voel me schuldig…….. stom ……. een loser ……..ik maak mij grote zorgen, pieker me suf, voel paniek en angst.  Hoe heb ik het toch zover laten komen?
Hoe moet het met mijn personeel? Mijn bedrijfspand?

Achteraf gezien waren er duidelijke signalen:  hardnekkige griep met keelontsteking tot gevolg, oververmoeidheid, een opgejaagde en onrustige gevoel, pijn op de borst, dingen vergeten, het “korte lontje”, slecht slapen, spier- en gewrichtspijn, rugklachten,  aanhoudende hoofdpijn, lusteloosheid, het gevoel steeds harder te moeten werken en toch weinig gedaan te krijgen, impulsieve beslissingen.

 


De media staat er bol van: Werkstress beroepsziekte nr 1!

In Nederland werken in totaal bijna 2,7 miljoen mensen onder een hoge werkdruk. Zij vormen een risicogroep voor burn-out en ander verzuim. Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Belangrijkste oorzaken: werkstress, een te  hoge werkdruk, gebrek aan zeggenschap en regelmogelijkheden op het werk, een slechte werksfeer, intimidatie, een opeenvolging van ingrijpende life-events, kwetsbaarheid, disbalans werk-privé.

 

afbeelding1

Chronische verveling: bore-out

Een tegenhanger van een te hoge werkdruk is chronische verveling, desinteresse en gebrek aan uitdaging op het werk. Zo’n vijftien procent van de medewerkers verveelt zich op het werk regelmatig tot altijd.
Wanneer je werk te eenvoudig is, te weinig uitdaging biedt en ook nog eens niet leuk is merk je dat je minder goed in je vel gaat zitten. Je raakt onderbelast: bore-out.

Een bore-out kan destructief zijn  voor je zelfvertrouwen.
Een bore-out kan toeslaan in álle bedrijfstakken.
De symptomen van een bore-out en een burn-out zijn nagenoeg gelijk.

 

 

ant-44588_1280

  Burn-out

Ook ik heb, als gevolg van een aantal ingrijpende gebeurtenissen in privésfeer in combinatie met het runnen van mijn drukke onderneming  met personeel, een aantal jaren geleden ervaren wat burn-out met je doet. Ik heb echter ook ondervonden, dat je hier sterker dan ooit uit kunt komen. Deze ervaring wilde ik delen door mij te professionaliseren middels een bij mij passende scholing.  Dit vond ik in de cursus Stresspreventie en -interventie volgens de CSR®- Methode.
De CSR®-Methode pakt stressklachten en burn-out psycho-biologisch aan.

 

Dat betekent dat je wordt begeleid op drie niveaus: lichaam, gedrag en psyche.

 

Uitgangspunt

Het uitgangspunt bij de CSR methode is dat een ontregelde fysiologie de lichamelijke en psychische klachten veroorzaakt. Deze ontregeling ontstaat meestal als gevolg van een lange periode van overbelasting, ook wel roofbouw genoemd. Als je roofbouw pleegt gaat dat ten koste van je vitaliteit. En als die roofbouw langere tijd aanhoudt, krijg je steeds minder energie en ontstaan er tal van lichamelijke en psychische klachten. Op den duur kan zelfs het normale vermogen om te herstellen aangetast worden en houdt de ontregeling zichzelf in stand. Het hersteltekort zorgt voor stress en als het lang aanhoudt voor chronische stress.

Bij stressklachten gaat het dus niet alleen om psychische oorzaken en problematiek.

De CSR®-Methode wordt al meer dan 15 jaar toegepast in de praktijk; is wetenschappelijk onderbouwd en bewezen effectief. Het uitgangspunt: eerst fysiek, dan mentaal.

De “Energie CheckUp” oftewel de Diagnostische fase:  telefonische intake, gevalideerde vragenlijsten en eventueel een psycho-fysiologische meting met behulp van biofeedbackapparatuur, bespreking resultaten en vervolg.

 

Onderdelen van de CSR-begeleiding in grote lijnen

  • Je leert je stresssignalen herkennen
  • Je krijgt inzicht in jouw stresspatronen
  • Je leert hoe je kunt stoppen met het plegen van de roofbouw en hoe je de herstelfuncties in kunt zetten fysiek, mentaal, emotioneel en deze te koppelen aan jouw levensmissie
  • Je krijgt een beter zicht op wat energie geeft en wat energie kost, waardoor de balans tussen werk en privé verbetert
  • Je krijgt inzicht in het optimaliseren van jouw werk- en/of thuissituatie
afbeelding1

Het resultaat?

  • Meer energie (lichaam)
  • Een verhoogde concentratie (geest)
  • Je zelfinzicht en zelfmanagement
    is verbeterd (gedrag)

3

 

 

Je innerlijke kompas kwijt?

 

Kan ik je helpen?